donderdag 18 augustus 2011

De Zomerschilder

Nou ja, zomer is wel een te mooi woord voor wat in 2011 uit de hemel kwam vallen. Het KNMI zal er ook wel niets aan kunnen doen, dat het buiten om aan de boot werken een beetje in het water viel, maar toch. Gelukkig was er binnen nog genoeg te doen, en om het moreel wat omhoog te krikken, de verfkwast gepakt. Iets mooi maken geeft altijd een prettig gevoel.
Boven SB dieselbunker, roest komt door de oude verf

Eerder was het vlak in de machinekamer al schoon gemaakt, zie http://dregiv.blogspot.com/2011/05/vlak-poetsen.html. Nu er dus maar wat op smeren. Dat is eenvoudiger gezegd dan gedaan. Er zitten in de boot toch wel erg veel hoeken en gaten waar je nauwelijks bij kan. Nu niet en vroeger ook niet.
SB dieselbunker, machinekamerschot geverfd
Zoals bijvoorbeeld onder en achter de dieselbunkers. En laat nu net daar een verfbeurt erg nodig zijn. De onderkant van de tanks begint al aardig roestig te worden van de kondensdruppels die er in 61 jaar aangehangen hebben.

Onder de waterlijn: achter PU aflak, midden Epoxy primer, voor schone ondergrond

Om het staal binnen goed te beschermen is voor twee systemen gekozen. Boven de waterlijn Epifanes Marineprimer en ouderwetse aflak op terpentine basis. Onder de waterlijn, waar de meeste roest in de machinekamer zat, Nelfapox STL premium coat en Nelfadur Topfinish PU aflak. De kleur: Ral 7038, die zat het dichtst bij de kleur komt waar een groot deel van de machinekamer ooit mee gedaan was.

Achter PU aflak, voor alleen nog Epoxy primer
Alles nu in de PU aflak, RAL 7038

De rest van het schip zal ook die kleur krijgen, restjes zijn dus altijd uit te smeren.
Hoewel de dieseltanks voor een deel onder de waterlijn zitten, zijn die op de bodem na toch in de "oude" een-component verf gezet. Dat kwam beter uit.
Ook het leidingwerk komt nieuw in de verf. Hier ook "oude" verf, want dat werk wat makkelijker. Voor de leidingen zijn de volgende RAL kleuren gekozen:
Bilge en buitenwater:           Groen  6001
Koelwater of koelvloeistof:   Blauw 5010
Brandstof Diesel:                  Bruin  8001
Drinkwater:                          Blauw 5012
Voorlopig zijn alleen de eerste twee aan de orde. De dieselleidingen komen later en de nieuwe waterleiding moet nog gemonteerd worden.

Begin van het schilderen leidingwerk

Meegeschilderd zijn de kabelbanen.  Die zijn eerst mooi strak gemaakt, en waar nodig zijn de later te gebruiken kabels er in gezet, zo als het hoort met metalen beugeltjes. Kabels voor de motorsensoren, dagtanksensor en nog zo wat. De kabels voor het lens systeem moeten nog volgen, aangezien we nog geen idee hebben hoe we dat gaan (moeten) doen. De regelgeving moet nog bestudeerd en we zijn bang dat er dan meer kabels dan lensbuizen nodig zijn.
Om de ontbrekende of veranderde beugeltjes te maken voor die stukken kabelbaan waar veel kabels lopen, is een malletje gemaakt, dat in de hydraulische pers de vorm in een 20mm brede strook Aluzink drukt.
Malletje in de pers

Links nieuwe en rechts "originele beugels
Het duurde even, maar toen het ambacht onder de knie was, waren de nieuwe beugels niet meer van de oude te onderscheiden. En zijn de nieuwe kabels dus "onzichtbaar" in de kabelbaan opgenomen.
Wel een heel gedoe, maar beter binnen zitten met een voldaan gevoel, dan buiten in de regen proberen door te werken terwijl het regenwater het gereedschap wegspoelt.

De zomerschilder is met het aanbrengen van de twee componenten verf aan de bakboordszijde van de bakboord motor zo'n maand bezig geweest. Dat geeft een aardig idee hoe veel werk "even verven" is. En zulk leuk werk was het nu ook weer niet, de gebruikte primer is eigenlijk niet voor binnen. En met veel regen is goed ventileren ook een heel gedoe. Dank zij "Buienradar" is het redelijk geplant verlopen. En met de nodige persoonlijke voorzorgen  uiteraard.
Zomerschilder in de Dreg of de Spaceshuttle?
Daardoor zag de Zomerschilder er soms meer uit of hij van Mars kwam. Maar het resultaat mag er dan ook zijn. Met enige trots, het verschil is overduidelijk. Veel werk, maar ook veel resultaat!
Hoe het was in 2008, en...
...hoe het werd is in 2011













Echter, zolang de platen nog niet in de machinekamer liggen, mag  dat deel dan ook alleen op schone sokken betreden worden. Nou ja, wie mooi wil zijn moet lijden was het gezegde.